
Informujemy, że w wielu Oddziałach Wojewódzkich NFZ zostało zaktualizowane oprogramowanie przyjmujące raporty refundacyjne z Aptek. Liczyliśmy na to, że zostaną wreszcie usunięte bezpodstawne komunikaty dotyczące wszystkich zrealizowanych e-recept o treści:
- PRZEDOSTATNIA CYFRA NUMERU RECEPTY JEST INNA NIŻ „8” I „9”
- DWIE PIERWSZE CYFRY NUMERU RECEPTY INNE NIŻ „00” LUB „01” LUB „02” LUB „03”
Walidacja przez NFZ początkowych dwóch oraz przedostatniej cyfry numeru (kodu) recepty może dotyczyć wyłącznie recept papierowych. Numer e-recepty może składać się z dowolnych znaków, nawet liter.
Mimo aktualizacji, informacje powyższe nadal niepotrzebnie niepokoją Aptekarzy. Niestety, zostały do nich dodane nowe:
- POWTÓRNA REALIZACJA RECEPTY Z PODANYM NUMEREM W TYM SAMYM DNIU W TEJ SAMEJ APTECE
- PRZEKROCZONY 30-DNIOWY TERMIN WAŻNOŚCI RECEPTY
Pierwsza z nich dotyczy przypadku, gdy pacjent tego samego dnia powrócił do tej samej Apteki i dokonał kolejnej częściowej realizacji e-recepty. Sądzimy, że prawo w żadnym miejscu tego nie zabrania.
Drugi przypadek jest równie kuriozalny. Dotyczy e-recept wystawionych pod koniec 2019 roku, których kontynuacja realizacji jest dokonywana w styczniu br.
Wszystkie e-recepty wystawione w 2019 roku posiadały roczny termin realizacji. Z zaordynowanej ilości leku oraz dawkowania wynikało, jak długo recepta może być realizowana.
Dopiero e-recepty wystawione w 2020 roku posiadają domyślny, 30-dniowy termin ważności. Aby go przedłużyć, lekarz musi specjalnie oznaczyć receptę.
Niestety, oba przypadki – powtórnej realizacji e-recepty w tym samym dniu w tej samej Aptece oraz kontynuacji realizacji rocznej e-recepty wystawionej w ubiegłym roku – powodują w NFZ BŁĄD i e-recepty są odrzucane z refundacji.
Oczekujemy na szybką reakcję Centrali NFZ w tej sprawie. Oby epidemia niskiej jakości oprogramowania dla gabinetów lekarskich nie przeniosła się na oprogramowanie w NFZ!
Skomentuj