Wczoraj wieczorem wydano nową wersję Sertum ver. 3.2.0.13
Wprowadzono następujące zmiany:
- W widoku Zamówienia wysłane (moduł Bufor optymalizacji) umożliwiono dostęp do poszczególnych plików, pogrupowanych według zamówień do poszczególnych hurtowni. Zmiana jest związana z obowiązkiem archiwizowania przez Apteki wszystkich zamówień oraz odmów ich realizacji przez okres 3 lat, a także udostępniania ich na żądanie organów Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej [Art.36z.8], Ustawa z dnia 9 kwietnia o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2015 poz. 788). Sertum tak jak dotychczas będzie archiwizować wszystkie zamówienia oraz listy braków, jak również odmowy realizacji przez okres co najmniej 3 lat.
- Poprawiono błąd związany z wysyłką zamówień zza pierwszego stołu.
Sertum przy współpracy z Izbami Aptekarskimi podjęło działania mające na celu ułatwienie raportowania przez Apteki do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (dot. art.36z.7). Dokładamy wszelkich starań aby wszelkie nałożone na Państwa nowe obowiązki mogły być realizowane automatycznie, bez dodatkowych czynności.
AKTUALIZACJA:
Właśnie otrzymaliśmy Komunikat Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, dokładnie i prawidłowo opisujący obowiązki wynikające z nowych przepisów (tak jak myśmy to opisywali):
Jeżeli otrzymują Państwo od swoich WIF’ów jakieś dziwne żądania (wypełnianie formularzy, przesyłanie plików odmów, wskazywanie hurtowni), proponujemy przesłać im komunikat WIF’u z Poznania 🙂 (dostępny tutaj: Komunikat obowiązek informowania).
14 lipca 2015 o 10:00
Otrzymujemy także informacje od naszych użytkowników (z różnych części Polski), iż WIF’y wysyłają do nich prośby o przesyłanie raportów pisemnie, bądź wypełnianie podobnych, beznadziejnie skonstruowanych formularzy. Dodatkowo wymagają wskazania hurtowni oraz przesyłania plików odmów … zupełnie bezpodstawnie 🙂
Ustawa z dnia 9 kwietnia o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2015 poz. 788) wskazuje:
„po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:
Art. 95a. 1. W przypadku, gdy podmiot prowadzący aptekę, punkt apteczny lub dział farmacji szpitalnej, nie
może wykonać obowiązku zapewnienia dostępu do:
1) produktu leczniczego wydawanego na receptę,
2) środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, o których mowa
w wykazie określonym w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
– jest obowiązany w ciągu 24 godzin poinformować o tym za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Monitorowania
Obrotu Produktami Leczniczymi właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, który
ustala przyczyny braku tego dostępu.”
Dodatkowo: „Art. 6. Do dnia 31 grudnia 2016 r. informacje do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, o których mowa w art. 95a ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, są przekazywane w formie pisemnej albo w formie dokumentu elektronicznego.”
Podsumowując: Apteka informuje WIF o niemożności zapewnienia dostępu, a nie o wysłanych zamówieniach, odebranych brakach i liście hurtowni (takie informacje trzeba przekazać do GIF ale nie do WIF). Apteka może zrobić to w formie pisemnej, albo w formie dokumentu elektronicznego (czyli także w formie e-mail).
WIF nie może zmienić treści ustawy swoją decyzją – dlatego Sertum nie znajduje podstaw prawnych aby do WIF’u przekazywać listy hurtowni czy pliki odmów, jeżeli któryś z WIF’u wskazał by Państwu taką podstawę prawną to bylibyśmy wdzięczni za przekazanie nam takiej odpowiedzi 🙂